موسيقه كلاسيك

الجمعة، 19 يوليو 2019

كتب الأستاذ/ محمد عبد الحميد حلقة جديدة من..أنا عندي كلام و &اختيارنا بعد الثانوية العامة &

انا عندى كلام كتير
بمناسبة الثانوية العامة والتقديم للجامعات
ايه الحكاية يا عالم ؟؟؟ الدكتور والمهندس والمدرس والصيدلاني وكل واحد له مهنة بياكل منها عيش وعامله له قيمة وسط الناس حتى لو دخله قليل ومجهوده كثير يطلع حد يقول : اوعى تدخل هندسة واوعى تدخل طب واوعى تطلع مدرس .. امال يطلعوا ايه ؟؟؟؟
مش كل مهنة فيها الناجح والمتميز وفيها الفاشل وفيها الصالح والطالح ؟ هو انتم بتنصحوا بناء على على ايه ؟؟؟
الرزق والفلوس دي ارزاق قسمها ربنا وانت مطلوب منك السعي علشان تاخد الرزق اللي ربنا كتبه .. يعني لو انت مهندس مش هتاخد اكتر من رزقك المكتوب لو اي حاجة تانية انت فاكرها احسن من الهندسة ولو انت اي حاجة تانية مش هتاخد اكتر من رزقك لو كنت دكتور او ممثل
فكرة هدم المثل والقيم وان الانسان قيمته في اللي بيكسبه دي فكرة تهدم المجتمع وتحولنا لسلع في سوق وتخلي الشباب يبحث عن الكسب السريع او يتطلع الى ماهو اكبر من امكانياته او يستعجل قفز السلالم لتحقيق مكاسب لن تتحقق الا بالصبر والتدريج
اتفقوا معى فى تغيير فكرة ان مافيش كليات قمة وكليات قاع وان كل انسان يصنع قمته بنفسه عندما يجتهد ويبذل المطلوب منه ويقدم المعطيات اللازمة لتحقيق طموحاته بالتدريج
انا ارفض وبشدة فكرة ان تكون قمتك المتخيلة هي ما تحققه من ثراء واموال
نجاحك في اخلاقك وتميزك في مجالك ايا كان اما اموالك ورزقك فهو المقسوم لك من رب العالمين
واللي بيقولك اوعى يا ابني تدخل هندسة هتتعب قوله : انا عايز اتعب
لو مجموعك كبير ومش عايز هندسة وشايف نفسك في مجال تاني وتلاقي حد بيقولك خسارة مجموعك قوله : انا ابقى محاسب او محامي او اي حاجة وناجح فيها احسن ما ابقى مهندس او دكتور فاشل
حرام عليكم اولادنا مش ناقصين لخبطة وتغييب قيم ومفاهيم ونرجع بعد كدة نندب على ما آل ايه مجتمعنا واولادنا  اتقوا الله في عيالكم وعيالنا

اولادنا وبناتنا لو عندكم فرصة الاختيار ادخلوا اللي يعجبكم وتميزوا فيه وماتخلوش حد يحبطكم  ولو ماعندكوش رفاهية الاختيار واجبركم المجموع او الظروف على دراسة معينة اختاروا النجاح فيها مش الفشل
شوفوا امكانياتكم وطموحاتكم وقدراتكم مش حسب مجاميعكم ولا كلام الناس
ولسه عندى كلام كتير

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

₩سعادتك مسؤوليتك ₩ كتبتها الأستاذة/ هدي محمد

سعادتك ليست بشكلك                 ولا وظيفتك                                     ولا أصلك                               ولا نسبك سعادتك...