موسيقه كلاسيك

الأحد، 30 ديسمبر 2018

الشاعر..محمد يونس يكتب..بحر الدموع..

بحر الدموع
يابحر الحنية
ساكنة فيك جنية
شاورتلى نادتلى قالتلى
ياعمرى عمرك
هتعيشة
معايا فرحان
صدقتها سايرتها طاوعتها
وانا اللى عمرى
ماشفت زيها ولا فى عقلها
ومش هتوة منها
وانا اسير حبها
وتارى بحرها بحر
من بحور الجنان
ياجنية
خفى عليا شوية
وبلاش اسية
على قلوب ضحية
لا عمرها داقت حب
ولاشافت حنية
ولا سمعت لحن جميل
ولا حتى اغنية
فى بحر من
بحور الانسانية
واقر واعترف
انتى الجلاد
وانا الضحية
كان نفسى الاقى
فى بحرك راحة
لقيت نقسى
فية غرقان
اوعى تفكرى
انك ترحلى
وتسيبى قلبى
وحيد حيران
فى هواكى تاية
فى دواكى دايب
وتسيبى العقل
شارد سكران
حبيتك انا نلت المنا
عشت الهنا
فى القرب منك
فى بعدى عنك
قربك عجيب
بعدك لهيب
ازاى تغيب
وتسيبنى وحيد
زعلان
نزلت بحرك
ماعرفت اعوم
قاعد مكانى
ماقدرت اقوم
لا عارف افطر
ولا قادر اصوم
وانا بحر عيونك
بغرق ومش عارف
للشط اعوم
وانا واقف على
شطك بتنفض
بردان
نهارك ملاك
وليلك جنية
وانا واقف
على شط
بحر الدموع
مستنى شوية
حنية
نايم قايم هايم
مداح فى رموش
عيونك السود
يابهية
دة انا
مع طيفك وخيالك
طول الليل
سهران
علمتينى ازاى
اتكلم
بعد ماكنت ب ايدى
اسلم
ازاى بعدك
اعيش وحيد
واتالم
مين فى الدنيا غيرك
حبنى ودنى عزنى
دة انتى الحب
اللى الكل منة
اتعلم وبيتعلم وهيتعلم
ياة....ياة....ياة
عليك........يا معلم
بقلمى
محمد يونس

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

₩سعادتك مسؤوليتك ₩ كتبتها الأستاذة/ هدي محمد

سعادتك ليست بشكلك                 ولا وظيفتك                                     ولا أصلك                               ولا نسبك سعادتك...