موسيقه كلاسيك

السبت، 12 أكتوبر 2019

₩اخترت ملكة ₩ كلمات للشاعر / عبد التواب الجارحي

كل عاشق عنده قلب
أختار حبيبتة بعد حب
وأنا قلبي غير كل القلوب
وبغبائي اختارت ملكة
ليها قلب لحد تاني

وقولت فيها كل شيء
وصفه الخيال
مع اني  ليها شخص عادى
فاخت
رتها عن ظهر قلب

مع إن قلبي هو حيلتي
فى الحياة
بس قلبي غاوي حب
يتعد مرحلة الجنون
وأنا من جنوني
اخترت اقول ليها مشاعري

من إني شاغل قلبها بنصوص قصيدي
بس الملوك ليه خيال خارج عالمنا 
واكمني شاعر أجيد فى صيد المليكات
اخترتها
وقولت ليها المستخبي فى عمق قلبي
 مع إن قلبي من حديد
بس روحي بتكون معاها فى كل لحظة وكل همسة
وقلبي واخد ع الجنون ومش بخبي
حتي الجنان أنا قولته ليها من عمق قلبي
وقولت ليها إن المجارة كلها
من النساء تتمنا قلبي
ورغم  ذلك اختارت ملكة
اعملوا ايه قلبي العجيب ظلملي نفسي
يكتب فى صمت وقولت عادي
يرسم قلوب وقولت ماشى
حتى القمر مش اترحم عنك يا قلبي

بس بغبائي اخترت ملكة
من أن ليها شخص عادي
احلم واشاهد وقلبى شاهد على الغرام المستخبي
فكتبت ليها أجمل قصيدة عن ظهر قلب
احببت ملكة بكل عمق
فأين قلبك من الهوي
اريد حل
فلا استطيع اخذ العلاج
وأنا الدواء لحضن قلبك
لو كنتي ملكة

===============================
كلمات  /   اخترت ملكة
بقلم     /   عبدالتواب الجارحي
بتاريخ  /  ١٢ /  ١٠  / ٢٠١٩ م

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

₩سعادتك مسؤوليتك ₩ كتبتها الأستاذة/ هدي محمد

سعادتك ليست بشكلك                 ولا وظيفتك                                     ولا أصلك                               ولا نسبك سعادتك...