موسيقه كلاسيك

الأحد، 30 يونيو 2019

كتب الشاعر/ سليم محمد ¥الشرط نور ¥

،، الشرط __ نور ،،

انا كنت قاعد ومفيش حد ويااي
قلمى الفلاتي ضرب حرفين عشق جامدين
هلفط بكلام يشبه نواح __ الناي
ودى اخرة المشي مع الـ     عاشقين

قد كنت اخشي العشق خُوفاً من التباريح
ونصحت قلبي كتير لـيكون من الـ مجاريح
اتاري الحب عاصف كما الـ نووة
وقلبي ريشة بتعشق الـ          تطوويح

ومرت قبالي صابني يا سادة ما صاب
تفاحها ورمانها فوق غصونها طاب
خبطتني رمش العقل مني غاب
سبحان من وهبها ما يسلب الـ ألباب

وادركت اني في عشقها مأسور
وهـ سير وراه بكيفي او مجبور
لشوشتي واقع وفى سحرها مغمور
 أدامية لكن تشبه بنات الحور

ومدام نوينا الحب الشرط اخره __ نور
طريق العشق يا صبية بـ الأذي مبدور
ف اسمعي قولي بالعقل قبل القلب
بناقص الحب_ال يجيب غلب _ يغوور

انا سهل ابيع اي حب أذاني
واشد ايدى من جو حضن ايديه
وارميه بـعِزم  شوقي ورايا
لو حتي روحي ملضومه بطرف عنيه

واكمل سكتي وحدى وايه يجرى
دمعى ووجعي انا بعرف اخبييه
ورا  ضحكه صفره مخدتش اذن القلب
فى الشكل ضحكه بس للـ تمـوييه

انا طبعي ف الهوى ان انا نسااي
والعشق عندي يشبه لمج الشاي
مقدرش اعيش مع قلب يهواني
بعيد عن كفي وشفايفي طب اعشقه ازاى؟

ع العشرة باقي وطول منتي صاينه _ هصوون
ولا عمري هبدئك بالجرح او اخدعك و _ أخوون
طبع الوفاا لو كان توب يكـ سيكي
الفرح هيجيكي واشيلك بين رموش وعيون

قالت يا فتي اسمع كلامي وعييه
الحق يعلى __  ابداً م يعلى عليه
اشرط وقول حكاوي بحكمة او _ ااافيه
كلامك يا واد سمعته __ ووريا راح ارميه
الحب خيية تقيلة ويا ويل ال جت رجليه
الرب قال زُينَ __وقال عظيم كيدنا
 وصاحب الجُب هم __ لما همت بييه

بقلمي سليم محمد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

₩سعادتك مسؤوليتك ₩ كتبتها الأستاذة/ هدي محمد

سعادتك ليست بشكلك                 ولا وظيفتك                                     ولا أصلك                               ولا نسبك سعادتك...