انا عندى كلام
ايه رأيك تيجى نسبق الزمن 70 سنه ونشوف الدنيا حتبقى ازاى
بعد 70 سنة من النهاردة مش هيبقى فيه أي حد من اللي موجودين دلوقت معاك
انت اكيد مش هتكون موجود وكل اللي تعرفهم مش هيكونوا عايشين
وهيعيش ناس ممكن محدش منهم اتولد لسه .. احنا هنكون كلنا عند رب كريم
بيتك هيعيش فيه ناس تانية وشغلك هيشتغله حد غيرك .. كل املاكك هيستفيد بيها ناس تانية .. البلد كلها هيكون فيها ناس جديدة
بص حواليك كده وفكر فى الكلمتين دول وجاوب على السؤال : هل تعرف حاجة مثلا عن ابو جدك وحياته ؟ .. انت وناسك والجيل كله هتكونوا مجرد سطر في كتاب وممكن كمان محدش يقرأه .. وفى الغالب محدش هيكون فاكر اسمك او شكلك ولا حتى أحفادك هيعرفوك
انت ليه بقى معتقد ان الكون كله بيدور حواليك .. ليه مش قادر تقتنع ان وجودك كله في الحياة وسط ناسك وشغلك وفلوسك وكل ما تملك وكل ما تعتقد انك تمثله لنفسك او للناس لا يزيد عن كونه رحلة قصيرة أوى في عمر الدنيا .. يعنى وجودك رمشة عين فى الدنيا مش اكتر
رحلة قصيرة اوي ليها بدايه .. الرحلة القصيرة اوي دي ليها نهاية وكل حاجة تعرفها فانية .. يا ريت متديش لنفسك اكبر من حجمك ومتضيعش رحلتك في البحث عن حاجات دنيوية مش هتاخدها معاك .. فكر وركز اكتر في اللي هتاخده معاك والأثر اللي ممكن تسيبه شوية صغيرين من بعدك فى الدنيا
ولسه عندى كلام
ايه رأيك تيجى نسبق الزمن 70 سنه ونشوف الدنيا حتبقى ازاى
بعد 70 سنة من النهاردة مش هيبقى فيه أي حد من اللي موجودين دلوقت معاك
انت اكيد مش هتكون موجود وكل اللي تعرفهم مش هيكونوا عايشين
وهيعيش ناس ممكن محدش منهم اتولد لسه .. احنا هنكون كلنا عند رب كريم
بيتك هيعيش فيه ناس تانية وشغلك هيشتغله حد غيرك .. كل املاكك هيستفيد بيها ناس تانية .. البلد كلها هيكون فيها ناس جديدة
بص حواليك كده وفكر فى الكلمتين دول وجاوب على السؤال : هل تعرف حاجة مثلا عن ابو جدك وحياته ؟ .. انت وناسك والجيل كله هتكونوا مجرد سطر في كتاب وممكن كمان محدش يقرأه .. وفى الغالب محدش هيكون فاكر اسمك او شكلك ولا حتى أحفادك هيعرفوك
انت ليه بقى معتقد ان الكون كله بيدور حواليك .. ليه مش قادر تقتنع ان وجودك كله في الحياة وسط ناسك وشغلك وفلوسك وكل ما تملك وكل ما تعتقد انك تمثله لنفسك او للناس لا يزيد عن كونه رحلة قصيرة أوى في عمر الدنيا .. يعنى وجودك رمشة عين فى الدنيا مش اكتر
رحلة قصيرة اوي ليها بدايه .. الرحلة القصيرة اوي دي ليها نهاية وكل حاجة تعرفها فانية .. يا ريت متديش لنفسك اكبر من حجمك ومتضيعش رحلتك في البحث عن حاجات دنيوية مش هتاخدها معاك .. فكر وركز اكتر في اللي هتاخده معاك والأثر اللي ممكن تسيبه شوية صغيرين من بعدك فى الدنيا
ولسه عندى كلام

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق